måndag 5 februari 2018

Åsikter om skolan och arbetslivet

Idag ska ni jobba i smågrupper och skriva åsikter om skolan och arbetslivet - något ni är arga över, glada över, förvirrade över... Använd meningar här nedanför och skriv åsikterna som kommentarer på det här inlägget:


arg

•det som gör mig upprörd är ...

• jag blir rasande när jag ...

• ... får mig att känna vrede

• nu blir jag upprörd för att ...

• jag blir ilsken när ...

• det är svårt för mig att hantera min ilska när ...

• du måste förstå min ilska när ...

• jag blev bestört för vet du vad som hände? Jo ....

•jag är bestört över ...

• jag känner mig helt bestört för ...

• det är lätt att man blir bestört när ...

• mitt hetsiga humör beror på ...

• när detta händer har jag svårt att tygla mitt humör ...

•varför jag reagerade aggressivt var för att ...

•på grund av ... blev jag riktigt uppretad

•... irriterade mig när ...


ledsen

• jag känner mig nedslagen för att ..

•när ... hände blev jag väldigt nedstämd

•jag känner mig nedstämd efter ...

•jag är så less på ... känns som att ingen lyssnar

•jag blev väldigt moloken när ...

•... gör mig dyster

•på grund av ... bidrog jag till en dyster stämning


orolig

• orsaken till att jag är orolig är ...

• jag är orolig för ...

•... skapar oro

• jag är lite bekymrad därför att ...

• jag är bekymrad över att ...

• jag blir hispig när ...

•... gör mig nervös

• min nervositet beror på ...

• jag blir nervös inför ...


glad

•... fick mig att bli på gott humör

• när ... hände blev jag uppspelt

•det kändes riktigt muntert när ...

•... bidrog till en munter stämning

•jag är belåten med ...

•jag kände mig belåten när ...

 
besviken

• jag blev besviken över mig själv när ...

• efter ... kände jag besvikelse

• vilken besvikelse att ...

•... fick mig att känna mig missnöjd

• känlsan av otillfredsställelse kom när jag råkade ut för ...

•jag upplevde en känsla av otillfredsställelse när ...

•jag är/var illa tillfreds med att ...

•jag känner mig illa tillfreds med ...

•jag är så missbelåten med ...

•direkt efter ... blev jag missbelåten med mig själv

•jag känner en viss frustration om/när ...

•självklart känner jag en frustration när ...

•det är frustrerande när ...

•jag kan känna en sådan frustration då ...

•jag blir så här frustrerad för att ...

•jag är så frustrerad över att ...


förvirrad
•när ... hände blev jag så konfunderad ...

•man blir ju konfunderad när ...

•jag är/blev förbryllad över ...

•att jag är förvirrad beror på ...

•jag känner mig förvirrad för att ...

•jag blev perplex över/åt ...


osäker
•mycket känns ovisst speciellt när ...

•det är lite ovisst då ...

•jag känner ovisshet inför ...

•det känns otryggt att ...

•jag är något tveksam till ...

•jag känner viss tveksamhet till ...

•jag är kluven till/inför ...

•det är lätt att bli lite ambivalent när ...

•jag känner mig lite/väldigt ambivalent när det kommer till ...


förhoppningsfull
•efter ... känns det lovande

•det ser hoppfullt ut för ...

•jag är optimistisk så ... kommer nog bli bättre

•jag är förväntansfull fast ...

•nu när ... ser jag förhoppningsfullt fram emot ...

•det ser väldigt ljust ut fast/även om ...


12 kommentarer:

  1. Det kommer att bli intressant!

    SvaraRadera
  2. • När eleverna kom i tid till lektionen fick det mig att bli på gott humör.
    • När kulturveckan hände blev jag uppspelt.
    • Det kändes riktigt muntert när jag träffade några nya kompisar.
    • När vi förberedde oss till julen i skolan bidrog det till en munter stämning.
    • Jag är belåten med studiekamraterna i skolan.
    • Jag kände mig belåten när jag fick ett högt betyg i svenska.
    Omar och Yousef

    SvaraRadera
  3. Jag kände mig belåten när lärarna hjälper alla elever i skolan.
    Mina höga betyg fick mig att bli på gott humör.
    Det kändes riktigt muntert när jag fick träffa mina gamla kompisar i skolan.
    Jag är belåten med mina resultat i skolan.
    Jag blir förvirrad när jag blir försenad på väg till skolan.
    Jag blir rasande när någon annan gör fel på jobbet och inte följer reglarna.
    Slutprov i skolan gör mig nervös.
    Jag är orolig för att jag ska bli utskriven från skolan.
    Jag känner mig nedslagen för att min bästa lärare i skolan ska flytta.
    Efter provet kände jag besvikelse.

    Jerry och Gazwan

    SvaraRadera
  4. När vi hör att ett barn har ett dåligt resultat i skolan, blir vi väldigt nedstämda.

    När våra barn trivs i skolan, får det oss att bli på gott humör. Men om barnen bråkar med varandra får det oss att känna oss missnöjda.Orsaken till att vi är oroliga är kaoset i skolan från vissa barn som är jobbiga.
    Nu när vi är på grundläggande nivå, ser vi förhoppningsfullt fram emot att få ett jobb.
    Suhaila, Ensaf, Fadwa



    SvaraRadera
  5. Ema Topal, Razieh Karimi
    arg

    • det som gör mig upprörd är att det är svår att hitta jobb i Kungsör.

    • jag blir rasande när jag får dåligt betyg.

    • När jag kan inte förstår några saker i lektionen får mig att känna vrede.

    • nu blir jag upprörd för att jag måste studera så mycket.

    • jag blir ilsken när kan inte hitta jobb.

    • det är svårt för mig att hantera min ilska när andra pratar för högt i skolan.

    • du måste förstå min ilska när jag är trött.

    • jag blev bestört för vet du vad som hände? Jo, jag tycket det var helt hemskt att du kunna inte få bra betyg.

    •jag är bestört över att det är svårt att hitta plats på dagis.

    • jag känner mig helt bestört när mina barn inte får bra betyg.

    • det är lätt att man blir bestört när jag måste plugga läxor hela helgen.

    • mitt hetsiga humör beror på andra människor på skolan.

    • när detta händer har jag svårt att tygla mitt humör för att jag blir besviken om mina barns problemer.

    •varför jag reagerade aggressivt var för att kunde inte fokusera på lektionen.

    •på grund av min arbetsgivare blev jag riktigt uppretad.

    • Jobb irriterade mig när jag måste jobba längre än åtta timmar.


    ledsen

    • jag känner mig nedslagen för att jag måste plugga mycket.

    •när olika på skolan hände blev jag väldigt nedstämd.

    •jag känner mig nedstämd efter lång dag på skolen.

    •jag är så less på lektionen för att det känns som att ingen lyssnar.

    •jag blev väldigt moloken när jag missat skolans buss.

    • Dålig atmosfär på jobbet gör mig dyster.

    •på grund av arga arbetskamraterna bidrog jag till en dyster stämning

    SvaraRadera
  6. orolig

    • orsaken till att jag är orolig är att jag inte kan få jobb.

    • jag är orolig för mina betyg.

    • Hemläxor skapar oro till mig.

    • jag är lite bekymrad därför att skolens tid inte passar till mig.

    • jag är bekymrad över att jag måste hitta nytt jobb.

    • jag blir hispig när mitt barn började gymnasiet.

    • När jag får övertid gör mig nervös.

    • min nervositet beror på att jag inte kan hitta bra jobb.

    • jag blir nervös inför muntlig prov.


    glad

    • Mär jag fick godkänt på prov fick mig att bli på gott humör.

    • när julbord hände på skolan blev jag uppspelt.

    •det kändes riktigt muntert när jag fick bra betyg.

    • en bra presentation bidrog till en munter stämning.

    •jag är belåten med mina lärare och skolan.

    •jag kände mig belåten när jag började på svenska skolan.

     
    besviken

    • jag blev besviken över mig själv när jag glömde komma på skolan.

    • efter provet kände jag besvikelse.

    • vilken besvikelse att

    • När jag kunna inte hitta jobb fick mig att känna mig missnöjd.

    • känlsan av otillfredsställelse kom när jag råkade ut för jobbet.

    •jag upplevde en känsla av otillfredsställelse när jag inte kan göra mina uppgifter under tid.

    •jag är/var illa tillfreds med att jag måste göra så mycket hemma läxor.

    •jag känner mig illa tillfreds med att jag måste lämna skolan snart.

    •jag är så missbelåten med att jag alltid får dålig betyg.

    •direkt efter jobbet blev jag missbelåten med mig själv

    •jag känner en viss frustration när jag måsta prata svenska på jobbet.

    •självklart känner jag en frustration när jag måste gå på intervju.

    •det är frustrerande när man inte kan förstå allt på skolan.

    •jag kan känna en sådan frustration då jag får svårt uppgift på skolan.

    •jag blir så här frustrerad för att jag inte har nog tid för att göra mina uppgifter.

    •jag är så frustrerad över att mina kollegor på jobbet inte pratar med mig.


    förvirrad

    •när detta hände blev jag så konfunderad att jag inte kunde läsa min uppgift.

    •man blir ju konfunderad när man inte förstår riktig på lektionen.

    •jag är/blev förbryllad över mitt nya jobb.

    •att jag är förvirrad beror på hur det gick på skolan i dag.

    •jag känner mig förvirrad för att jag fick dålig lektion.

    •jag blev perplex över mitt arbete.


    osäker

    •mycket känns ovisst speciellt när man börjar på nytt jobb.

    •det är lite ovisst då man börjar nya skola.

    •jag känner ovisshet inför nya läxor.

    •det känns otryggt att när jag får svårt uppgift.

    •jag är något tveksam till tid i lektionerna.

    •jag känner viss tveksamhet till när jag kommer till prov.

    SvaraRadera
  7. 1. När eleverna kom i tid till lektionen fick det mig att bli på gott humör ty jag känner att jag förlorat focus när dem kommer försent.
    2. När kulturveckan hände blev jag uppspelt därför att jag fick lärakänna till nya olika kulturer.
    3. Det kändes riktigt muntert när jag träffade några nya kompisar eftersom jag kände mig ensam innan jag träffade de.
    4. När vi förberedde oss till julen i skolan bidrog det till en munter stämning därför att alla elever och lärare deltog i förberedelserna.
    5. Jag är belåten med studiekamraterna i skolan eftersom vi samarbetar med varandra och det är förmånligför oss därför att vi lär oss nya saker från varandra.
    6. Jag kände mig belåten när jag fick ett högt betyg i svenska därför att det gav mig bevis att jag kan utveckla mig på bra sätt.
    Omar och Yousef

    SvaraRadera
  8. orolig

    • orsaken till att jag är orolig är att jag inte kan få jobb för att det inte finns något jobb i Kungsör.

    • jag är orolig för mina betyg för att jag inte går på skolan varje dag.

    • Hemläxor skapar oro till mig för att det är allt för svårt.

    • jag är lite bekymrad därför att skolens tid inte passar till mig för att jag måste jobba på samma tid.

    • jag är bekymrad över att jag måste hitta nytt jobb för att jag har bara säsong arbetet nu.

    • jag blir hispig när mitt barn började gymnasiet på grunn av att de var för små att gå på skolan.

    • När jag får övertid gör mig nervös för att jag blir förr trött.

    • min nervositet beror på att jag inte kan hitta bra jobb för att jag inte har utdaning som passar att hitta bra jobb.

    • jag blir nervös inför muntlig prov för att jag har svår att uttrycka mig själv.


    glad

    • När jag fick godkänt på prov fick mig att bli på gott humör för att jag kunde förstätta med kurs.

    • när julbord hände på skolan blev jag uppspelt för att jag fick min favorit mat.

    •det kändes riktigt muntert när jag fick bra betyg för att den var bäst i gruppen.

    • en bra presentation bidrog till en munter stämning för att den var bättre än jag förväntad.

    •jag är belåten med mina lärare och skolan för att jag får hjälp hela tiden.

    •jag kände mig belåten när jag började på svenska skolan för att jag fick möjlighet att lära mig svenska.

     
    besviken

    • jag blev besviken över mig själv när jag glömde komma på skolan för att jag missat min favorit klass.

    • efter provet kände jag besvikelse på grunn av det gick inte så bra som jag tänkte.

    • När jag kunna inte hitta jobb fick mig att känna mig missnöjd för att jag inte kunde tjäna pengar längre.

    • känlsan av otillfredsställelse kom när jag råkade ut för jobbet för att det var allt för mycket till mig.

    •jag upplevde en känsla av otillfredsställelse när jag inte kan göra mina uppgifter under tid för att jag för stress.

    •jag är/var illa tillfreds med att jag måste göra så mycket hemma läxor för att jag sista dagen jag inte var på skolan och nu jag måste plugga hårdare.

    •jag känner mig illa tillfreds med att jag måste lämna skolan snart för att jag inte fick bra betyg.

    •jag är så missbelåten med att jag alltid får dåligt betyg för att jag studerar så mycket varje dag.

    •direkt efter jobbet blev jag missbelåten med mig själv för att jag inte fick lön.

    •jag känner en viss frustration när jag måsta prata svenska på jobbet för att jag inte är så bra på svenska språk.

    •självklart känner jag en frustration när jag måste gå på intervju för att jag stressade allt för mycket.

    •det är frustrerande när man inte kan förstå allt på skolan för att då man måste studera hemma mycket mer själv.

    •jag kan känna en sådan frustration då jag får svårt uppgift på skolan för att jag inte säkert hur jag måste göra det.

    •jag blir så här frustrerad för att jag inte har nog tid för att göra mina uppgifter för att jag måsta gå på jobbet.

    •jag är så frustrerad över att mina kollegor på jobbet inte pratar med mig för att jag inte är bra på svenska.


    förvirrad

    •när detta hände blev jag så konfunderad att jag inte kunde läsa min uppgift för att jag inte hade tid.

    •man blir ju konfunderad när man inte förstår riktig på lektionen för att det är jätte viktigt för att förstå vad läraren säger.

    •jag är/blev förbryllad över mitt nya jobb för att jag inte fick mer information.

    •att jag är förvirrad beror på hur det gick på skolan i dag för att jag inte var i skolan igår.

    •jag känner mig förvirrad för att jag fick dålig lektion för att idag kom den nya larerna.

    •jag blev perplex över mitt arbete för att det var jätte tråkigt.


    SvaraRadera
  9. -När vi hör att ett barn har ett dåligt resultat i skolan, blir vi väldigt nedstämda, eftersom det kommer att påverka barnets psyke. I så fall följer vi upp våra barnskolgång.
    -Vi känner oss belåten när lärarna hjälper alla elever i skolan, för att de lärarna vill att vi bli bästa och får bra resultat. Då måste vi ta ansvar och kämpa på.
    - Det kändes riktigt muntert när jag fick bra betyg, eftersom jag studerade hårt får att ha det.

    Suhaila, Ensaf, Fadwa
    -

    SvaraRadera
  10. Jag kände mig belåten när lärarna hjälper alla elever i skolan.
    Eftersom alla har möjlighet att lära sig att lära sig.
    Mina höga betyg fick mig att bli på gott humör.
    Eftersom det hjälper mig att få ett jobb.
    Det kändes riktigt muntert när jag fick träffa mina gamla kompisar i skolan.
    Eftersom det hjälper mig att fortsätta att studera.
    Jag är belåten med mina resultat i skolan.
    Eftersom jag har läst en hel del förra året.
    Jag blir förvirrad när jag blir försenad på väg till skolan.
    Eftersom jag sov dåligt och jag är lite sjuk.
    Jag blir rasande när någon annan gör fel på jobbet och inte följer reglarna.
    Detta kan vara farliga situationer på arbetsplatsen.
    Slutprov i skolan gör mig nervös.
    Eftersom det finns liten tid.
    Jag är orolig för att jag ska bli utskriven från skolan.
    Eftersom jag har varit borta så mycket.
    Jag känner mig nedslagen för att min bästa lärare i skolan ska flytta.
    För att han var den bästa läraren.
    Efter provet kände jag besvikelse.
    För att jag känner att det inte gick bra.

    Jerry

    SvaraRadera
  11. Jag känner viss tveksamhet till när jag kommer till prov.
    *För att jag hade inte läste hörd i provet därför jag blev lite nervös.
    *Eftersom jag var inte reda i provet därför att jag hade inte tid att reda och testen var jättesvårt.
    Miki and Tes

    SvaraRadera
  12. Hej allihopa imorgon är fridag (borta är bra men hemma e bäst). (08:00-09:30).

    SvaraRadera