fredag 12 augusti 2016

Idag jobbade vi med hjälpmedel vid studier, som lexikon, stavningskontroll och talsyntes. Försök installera talsyntsen i era skrivprogram. Här finns en förklaring för hur man gör i Word:




Vi jämförde lexin-lexikon och en ordbok och konstaterade att man får veta mycket mer i en ordbok. Där finns oftast mycket mer exempel och man får veta hur man kan använda det här ordet. Vi provade att jämföra ordet "lagom" och så här såg det ut:


Lagom


Lexin:
Adverb.
Mellan, passande, lämpligt, inte för mycket och inte för lite.
Ex: lagom är bäst, boken kommer ut lagom till jul.


Ordbok från Natur och kultur:­­­­
Så mycket eller så lite att man blir nöjd
Ex: Häll på lagom med vatten! Är vattnet lagom varmt?
Inte för sent och inte för tidigt
Ex. Vi kom lagom till festen
Inte så mycket
Ex: Skrik lagom!
Det är lagom åt honom! (Det var bra att det gick dåligt för honom)
Lagom är bäst!
Lagom är egentligen plural för lag.


Ni jobbade med att söka information om olika ord. Vad tyckte ni om det? Här ser ni dokumentet:


Uppgifter - hjälpmedel


Slå upp orden i en ordbok eller ett lexikon och svara på följande frågor:

Är följande ord en-ord eller ett-ord?
  1. Ull _________________________
  2. Fordon _____________________
  3. Bensin _____________________
  4. Picknick_____________________

 Vad har följande ord för pluralform?

  1. Mål __________________________
  2. Grop _________________________
  3. Pjäs___________________________
  4. Ort____________________________

 Vilka substantiv kan bildas av dessa verb?

  1. Vandra_________________________
  2. Sanera_________________________

 Vilka verb kan bildas av följande substantiv?

  1. Stigning _____________________________
  2. Omplåstring __________________________

 Vilka verb och substantiv kan bildas av följande adjektiv?

  1. Snöig ______________________________________________
  2. Trång ______________________________________________

 Leta synonymer till följande ord:

  1. Inträffa____________________________________
  2. Backa _____________________________________

 
Gå in i en text som du har skrivit på datorn tidigare! Jobba gärna tillsammans med någon!

  1. Aktivera stavningskontrollen och grammatikkontrollen. Kontrollera dina eventuella misstag och försök korrigera dem.
  2. Installera även talsyntesen och lyssna på din text. Behöver du ändra något?
Vi får jobba vidare med de sista uppgifterna nästa vecka! Förbered er gärna hemma!
Trevlig helg!/Sofia:)

15 kommentarer:

  1. Idag har jag haft en bra lektion, men jag vill inte göra min läxa. Jag vill istället läsa kärleksroman.
    Kärlek är bäst :)

    Ayman 32

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rubriken är "Den första gång jag såg dig..."

      Radera
    2. Jag har bytt romanen till "DRÖMMEN OM DIANA".
      Romanen har gjort mig sprudlade glad.

      Ayman 32

      Radera
    3. Ja, vad härligt det är med kärlek!:)

      Radera
    4. Javisst.

      Ayman 32

      Radera
  2. Vad är skillnad mellan drömmer om, och drömmer att???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske kan jämföra med "tycker att" och "tycker om"... Alltså:
      Jag drömmer om ett bättre liv.
      Jag drömmer att jag ska få ett bättre liv. (Här är "att" bisatsinledare)
      Förstår du mig?:)

      Radera
    2. Kan jag säga att Jag drömmer om trädgården och
      Jag drömmer att läsa?

      Ayman 32

      Radera
    3. Nej! Den första meningen fungerar men inte den andra! Då blir det "Jag drömmer om att läsa.", eller "Jag drömmer att jag läser en bok."

      Radera
    4. Nu förstår Jag. Tack :)

      Ayman 32

      Radera
    5. Ayman 32

      Jag tycker om böcker.
      Jag drömmer om böcker.

      Jag tycker om att läsa.
      Jag drömmer om att läsa.

      Jag tycker att jag läser.
      Jag drömmer att jag läser.

      Är meningarna rätta nu?

      Radera
  3. https://www.youtube.com/watch?v=tV1scuNkMMA

    Titta på den. ni ska skratta lite.

    Ayman 32

    SvaraRadera
  4. faktisk det var en bra lektionen , men jag kan inte prova det hemmma eftersom min dator har inte mikrosft ord prgrammet , kanske du kan hjälp mej om du kan .

    SvaraRadera